Skab gode kundeoplevelser og gør din forretning mere konkurrencedygtig

Forbrugere stiller i dag andre krav til virksomheder og produkter, end de gjorde tidligere, og det er derfor vigtigt, at din virksomhed holder sig opdateret, så dit brand og dine produkter altid er så tæt som muligt på kunderne.

For den moderne forbruger er det nemlig ikke nødvendigvis produktets kvalitet eller produktets pris, som vægter højest i beslutningsprocessen, og du må tilpasse din strategi til at omfavne disse nye kundetyper.

Det er her, kundeoplevelser eller kunderejser kommer ind i billedet. For at vinde forbrugernes loyalitet og sikrer et højt salg, er det nemlig vigtigt, at du tager dine kunder med på en rejse og skaber den perfekte kundeoplevelse.

For mange virksomheder betyder dette, at de må ændre deres markedsstrategi fuldstændigt, hvilket kan være både besværligt og uoverskueligt. Du kan få hjælp til at skabe den perfekte kundeoplevelse her.

Hvad er den perfekte kundeoplevelse?

Svaret på hvad en kundeoplevelse er, er ikke så simpelt. Det er nemlig individuelt, hvordan hver forbruger føler om et produkt, da en oplevelse af et produkt i høj grad bliver påvirket af bl.a. følelser.

Alligevel kan det kort sagt forklares sådan, at kundeoplevelsen er det indtryk af dit produkt og din virksomhed, som dine kunder står tilbage med, når du har præsenteret dig selv for dem.

Kundeoplevelser handler altså om, hvordan dine kunder føler, og hvad deres syn er på dit brand, og det er disse følelser, som er vigtige at påvirke.

En negative kundeoplevelse kan nemlig have rigtig store konsekvenser for din virksomhed, da kundeoplevelsen har rigtig stor betydning for, om forbrugeren køber dit produkt eller ej.

Har din virksomhed virkelige brug for at skabe en god kundeoplevelse?

Kundeoplevelser eller kunderejser er ikke bare en hype, som er blevet sat i verden for at skabe indkomst til marketingvirksomheder. Det korte svar på spørgsmålet om, om en kunderejse virkelig er nødvendig, er derfor et klart ja.

Men hvis du alligevel er i tvivl, kan disse tal måske overbevise dig:

  • Omkring 65 % af adspurgte forbrugere siger, at en god kundeoplevelse er vigtigere end prisen

  • Cirka 50 af adspurgte forbrugere har i sinde at stoppe med at handle med et firma, der har givet dem bare en enkelt dårlig kundeoplevelse

Derfor er det rigtig vigtigt, at du sørger for, at kunden har en god oplevelse med din virksomhed og dit brand, da dårlige kundeoplevelser hurtigt kan fjerne grundlaget for din indtjening.

Andre fordele ved en god kundeoplevelse

Når du skaber en god kundeoplevelse, kommer der rigtig mange fordele med. Når du giver dine kunder en god kundeoplevelse, vil mange af dem nemlig også skrive gode anmeldelser af dit produkt og dit brand på nettet. Det er gratis marketing og derfor guld værd for alle virksomheder.

En god kundeoplevelse kan også være med til at få din virksomhed til at skille sig ud fra dine konkurrenter. Du bør derfor vise dine kunder, at du værdsætter dem, da ting som dette som sagt er vigtigere for en stor del af forbrugere end eksempelvis pris.