4 tips til at få en bedre nattesøvn

Søvn betyder rigtig meget for helbredet både psykisk og fysisk. Derfor er det også vigtigt, at du sørger for at få en god og fuldendt nattesøvn, hvis du skal kunne fungere optimalt i hverdagen. De fleste lever i en travl hverdag, hvor der er meget at se til, og det gør det kun mere essentielt, at du er udhvilet. Hvis du oplever søvnproblemer, får du derfor 4 tips til, hvordan du kan sove bedre igennem i løbet af natten.

Prøv et vægttæppe

Hvis du døjer med søvnproblemer, kan et vægttæppe være den rette løsning. Det er en dyne, som er bygget op med miniature plastik kugler, som skaber vægt og tyngde i dynen. Vægten fra dynen er med til at udløse stoffer såsom melatonin og serotonin i hjernen, som er positive i forbindelse med en god søvn.

Undgå at bruge din telefon

De fleste har desværre for vane at ligge med telefonen inden de skal sove. Det fungerer ofte som et slutritual på dagen, men det kan være en stor hindring for din søvn. Det blå lys fra telefonens skærm er nemlig med til at nedsætte mængden af melatonin, hvilket kan påvirke din søvn negativt.

Tag ikke en middagslur

Det kan være meget trængende at tage en middagslur, hvis du ikke føler, du har fået nok søvn i løbet af natten. Dette er dog en dårlig idé, da det kan gøre det endnu sværere at falde i søvn igen, når aftenen falder på. På den måde kommer du ind i en ond cirkel, hvor det bliver for vane at sove om dagen, men ikke ordentligt om natten.

Vær aktiv i løbet af dagen

Hvis du vil forbedre din nattesøvn, er det en god idé at være fysisk aktiv i løbet af dagen. Det er ikke kun en fordel i forhold til din søvn men også dit helbred generelt.