Kort om Keto og symptomerne

Ketose regler

Hvis du står overfor at ville tabe nogle kilo, har du sikkert hørt om keto. Du er måske allerede begyndt at lægge din kost om, og få mad leveret i en keto måltidskasse. Du har sikkert kendskab til det, men det er måske ikke alt du kender, der sker med kroppen, når du kommer i ketose. 

Her får du et par hurtige facts du kan imponere din venner med, når du inviterer over til en gang keto gæstemad.

Det tager ca en uge at komme i ketose, efter du har skiftet din kost om. Du vide, at du er kommet i ketose, når følgende sker:

  • Din ånde begynder at dufte af acetone
  • Du er mere tørstig end før.
  • Du er langt mere sulten og har en stor behov for at spise hele tiden
  • Du bliver måske syg. Det føles som en influenza og tager to dage. Det er helt naturligt, og ikke farligt.
  • Mål på din urin, om du er i ketose med ketonstrimler. Følg guiden og se om du er kommet i ketose.
  • Du kan også måle om du er ketose med blodmåling. Disse finder du på landets apoteker.

Hvordan kan man gå på keto?

Der er fire dominerende slags keto diætere, og sikkert mange andre udgaver, lavet af selvproklamerede keto ekspert. Men for en god orden skyld holder vi os til disse fire. Fælles for dem alle er, at du skal spise mad der lav på kulhydrater og højt på fedtindtag. Såkaldt lchf mad.

De fire metoder er

  1. En standard keto diæt.
  2. Høj protein keto diæt
  3. Ketogen diæt
  4. Målrette keto diæt.

Du kan læse meget mere om keto ← her.