Kom i gang med Keto

Du har nok efterhånden hørt om keto – en diæt der også er blevet populær som “low carb, high fat”-diæten. Som det fremgår af navnet, går keto ud på at spise færre kulhydrater og en større mængde fedt. På den måde mindsker du indtaget af stivelse og sukker. Målet med keto-kosten er at vænne kroppen til at forbrænde fedt i stedet for kulhydrater, derved kommer kroppen i ketose. Er målet med din kostomlægning vægttab, kan du forvente at tabe dig nogle kilo allerede den første uge. Der er også andre fordele ved diæten.

Keto fordele

  • Ændringer i fordøjelsen i en positiv retning.
  • Mindsker sukkertrangen og appetitten.
  • Større overskud – både mentalt og fysisk. Det giver bedre søvn og sundhed.
  • Forbedre forbrændingen af fedt og reducere mavefedt.
  • Øge fedttab med minimalt muskeltab, hvis du øger protein indtaget.

Hvordan skal kosten ændres?

Når du starter keto-kosten handler det om at undersøge hvad der kan spises på diæten. Nogle af de mest brugte madvare med kulhydrater er: kartofler, kornprodukter, ris, brød og frugt. Der er mange alternativer til de forskellige ting og i sidste ende afhænger diæten af sunde og rette sammensætninger i forhold til mad- og drikkevarer. De gode råvare til keto-kosten er:

  • Grøntsager
  • Fisk og skaldyr
  • Nødder
  • Fjerkræ
  • Planteolier

Disse er alle råvare der er støttesøjler til en sund kost, der går ud over keto. Selvom du skal fravælge nogle vare, kan du stadig inddrage mange lækre råvare. Se er vigtigt ikke at snyde sig selv for noget og hvis du er sulten, må du ikke nægte dig selv mad.

Hvis din kostændring er tilegnet vægttab, er det også vigtigt at supplere det med træning. Hvis du står og mangler træningstøj, er der et bredt udvalg på FUSION. Uanset om du vil løbe eller begynde at styrketræne er der noget der passer lige til dig.