Derfor skal du have en hjertestarter på arbejdspladsen

Tanken har sikkert strejfet dig før. Sæt nu, at uheldet er ude, og du eller en du elsker, falder om med hjertestop. Det kan være utroligt angstprovokerende at have i hovedet, men ofte kan tanken nemt skubbes væk igen. For det sker jo ikke for mig. Men sandheden er, at det kunne godt, og hvor ubehageligt det end kan være at tænke over, så er alle i et eller andet omfang i risikogruppen. Derfor er det også nødvendigt at forberede sig på, hvad man skal gøre, hvis det værste skulle ske. Dette inkluderer bl.a. en hjertestarter på arbejdspladsen.

Hjertestarteren redder liv

En hjertestarter er ikke bare et eller andet dumsmart, nymoderne instrument, som lægerne forsøger at kaste efter dig. Nej, en hjertestarter redder liv, og derfor er den lidt af et must-have på en arbejdsplads. Der er flere forskellige hjertestartere på markedet, men du kan for eksempel tage et kig på Phillips HeartStart HS1. Phillips HeartStart HS1 er nemlig udstyret med gode, udførlige anvisninger på dansk, så du er helt klar over, hvordan du skal reagere, hvis du er vidne til en ulykke. Sørg gerne for at kigge instruktionerne igennem så hurtigt som muligt, for ved hjertestop tæller hvert sekund.

Et godt arbejdsmiljø

Et godt arbejdsmiljø indebærer mange ting. Samarbejdet skal fungere, kontorerne skal være rene, og så skal der selvfølgelig være styr på sikkerheden. Netop derfor er hjertestarteren så vigtig, og ligesom en brandslukker er fast inventar i langt de fleste virksomheder, bør en hjertestarter også være det. Hvis I ikke allerede har en til rådighed, bør du derfor tale med en chef eller personaleansvarlig hurtigst muligt, så I ikke behøver at frygte for ulykker, når I går på arbejde. På den måde er du med til at bidrage til det gode arbejdsmiljø – både for din egen og dine kollegaers skyld.