Få et liv i balance med daglig bevægelse og motion

For mange handler bevægelse og motion om at tabe sig, se godt ud og imponere sine venner. Det kan det også sagtens benyttes til, men motion og bevægelse kan faktisk også benyttes til at give dig en mere balanceret hverdag og mere energi. Hvis du dagligt bevæger dig eller får pulsen op, vil du blive gladere generelt. 

Der findes mange forskellige måder at inkorporere bevægelse i hverdagen. Det er godt for dit sind, din sundhed og din hvilepuls, så læs med herunder, hvor vi har samlet nogle måder hvorpå, du kan få mere bevægelse ind i hverdagen. 

 

Hop på cyklen

Cyklen er fantastisk. Det er den, fordi det både er et transportmiddel men også et motionsredskab. På den måde kan man slå to fluer med et smæk, og det er altid en positiv ting, når man forsøger at inkorporere mere bevægelse i sin travle hverdag. Du kan eksempelvis begynde at cykle på arbejde i stedet for at tage bilen. Selvom det lyder banalt, så kan det gøre en kæmpe forskel. 

Du kan også begynde at dyrke motionscykling i din fritid, hvis tiden tillader det. Du kan eksempelvis prøve udstyret fra wahoo, som du kan finde på cykler.dk. På den måde kan du arbejde hen imod en bedre kondition, som aldrig har skadet nogen. 

 

Får du dine daglige skridt?

Man anbefaler, at for at opretholde et acceptabelt niveau af bevægelse i løbet af en dag, så bør man gå mellem 7000 og 10.000 skridt om dagen. Det kan dog være svært, hvis man har et stillesiddende arbejde, som primært foregår foran en skærm. Derfor kan man forsøge at etablere nogle rutiner, der kan skabe flere skridt i hverdagen. 

Det kan eksempelvis være at gå en lille morgentur, inden du skal på arbejde. Du kan også ligesom tidligere gå i stedet for at tage bilen. Det kræver dog, at din arbejdsplads ligger indenfor gåafstand fra din bopæl. Du kan også anskaffe dig et gå-bånd, som du kan benytte dig af, mens du arbejder. På den måde holder du dig nemt i bevægelse. 

 

Skab træningsrutiner

Selvom at det er vigtigt at både gå og cykle i hverdagen i stedet for at tage bilen, så kan det også være gavnligt for kroppen af få pulsen helt i vejret et par gange om ugen. Derfor kan det være en rigtig god idé at finde en hobby eller sportsgren, som giver høj puls. 

Det kan være mange forskellige ting, og det behøver bestemt ikke være kedeligt. Find ud af hvad du har lyst til. Mulighederne er mange. Du kan eksempelvis løbe nogle ture, starte til pardans, begynde at løfte vægte, melde dig ind i en roklub eller noget helt andet. Du bestemmer fuldstændig selv. Det vigtigste er, at du er glad og får bevæget dig.