Find glæden ved at træne

Der er ingen tvivl om, at der er mange gode grunde til at begynde at træne. Fysisk aktivitet er ikke alene godt for din krops fysiske helbred, men er også godt for dit mentale helbred, og hvis både kroppens mentale og fysiske helbred er i orden, vil du også kunne mærke en forbedring i livskvaliteten. Livskvaliteten sørger for, at du føler dig glad, har mere overskud og generelt føler dig mere tilpas i tilstedeværelsen. 

 

Så hvorfor vente længere tid med din Træning, når du allerede kan starte nu? Det behøver slet ikke at være så kompliceret og tidskrævende som du tror, og det er helt op dig selv at bestemme hvor og hvordan, du ønsker at bevæge dig. 

Hvor ofte er det nødvendigt at jeg træner om ugen? 

I en travl hverdag med mange gøremål, kan det nemt føles uoverskueligt at finde tid til at træne. Måske føler du ikke for at tage op i fitnesscenteret efter arbejde kl 16 eller først engang efter ungerne er lagt i seng om aftenen. Heldigvis behøver det ikke at tage lang tid at træne eller udøve fysisk aktivitet, og du kan nemt opnå den ved at tage ud på friske løbeture eller lave små øvelser hjemme i stuen. På denne måde holder du sindet friskt og kroppen i gang. 

Konditions- eller styrketræning? 

Når vi snakker om motion, er der tale om to former: konditionstræning og styrketræning. Disse former for motion styrker kroppen på forskellige måder, der begge er meget gavnlige. Konditionstræning sørger for at få din puls op, hvor du i et moderat forløb hurtigt vil kunne mærke forbedringer i dine præstationer. Styrketræning fokuserer derimod på, at opbygge din muskelmasse og medvirker til en fysisk stærk krop. Når du styrketræner, skal du dog være opmærksom på at holde hviledage mellem dine træninger, da dine muskler har brug for at restituere engang i mellem. 

Hvordan bliver min krop klar til træning? 

Inden du begynder på træningen, er det altid en god ide, at have et godt fundament at styrke sig på, da dette er altafgørende for din præstation. Dog skal man heller ikke udøve krævende fysisk aktivitet lige efter et måltid, hvorfor man normalt anbefaler at spise et solidt måltid 3 timer før en træning. Men hvad kan et solidt måltid så bestå af? Kulhydrater er altid en god ide spise i denne sammenhæng, og specielt rugbrød, da kroppen herigennem får den rigtige mængde at styrke sig på. Det behøver heldigvis ikke at være mere kompliceret, og du er nu helt klar til at gå i gang!