Nybegynder til løb: Sådan kommer du i gang

Rigtig mange danskere binder snørebåndene og løber sig en tur flere gange om ugen. Det er en nem måde at få motion ind i hverdagen på, og der er også noget afstressende og næsten terapeutisk over en løbetur. Kunne du godt tænke dig at komme i gang med at løbe, men er du helt grøn på området? Her får du 3 gode råd til at komme godt i gang med at løbe – helt uden skader.

Investér i et par ordentlige løbesko

Det er dine fødder, der står for størstedelen af arbejdet, når du løber. Derfor er det vigtigt, at du køber et par ordentlige løbesko. Dine fødder vil elske dig for det. Hos mange sportsforretninger kan du få lavet en løbetest, der fortæller dig noget om, hvordan du løber og dermed også hvilken type løbesko, der matcher din løbestil bedst. Asics-løbesko er iblandt danskernes foretrukne, når der skal købes løbesko, så dem kan du med fordel tjekke ud.

Start stille og roligt ud for at undgå skader

Selvom det virker fristende, så er der ingen grund til, at du starter ud med at løbe 10 kilometer – det er i hvert fald ikke uden risiko. Et rigtig godt tip til enhver begynderløber, er derfor at starte stille og roligt ud. Du kan eksempelvis starte ud med at løbe en kort distance, skifte mellem at gå og løbe eller sænke tempoet en anelse. På den måde kan du undgå at stå tilbage med skader i eksempelvis dit knæ, som kan være månedsvis om at hele.

Løb sammen med en anden

Har du svært ved at finde motivation til at komme ud og løbe? Så kan du tage en af dine kammerater med på en løbetur. Udover at det vil motivere dig til at komme afsted, så vil I kunne presse hinanden til at yde dét ekstra.