Styrketræning for fodboldspillere

Det er ikke nogen hemmelighed, at fodboldspillere i dag har stort fokus på styrketræning. I modsætning til for år tilbage, så er spillerne i dag i langt højere grad atleter, end hvad vi så tilbage i 90’erne og tidligere.

Som fodboldspiller vil man til enhver tid forsøge at finde de ekstra procenter, der kan spille en afgørende rolle for et resultat i en kamp. For år tilbage var det ikke unormalt, at spillerne blot mødte ind til træning 30 min. inden træningen startede, gik ud og trænede og hjem igen bagefter.

I dag møder spillerne i de forskellige klubber ofte ind flere timer før, at den egentlige fodboldtræning starter. Timerne inden træningen bruges så på at få styrketrænet og dermed klargjort kroppen på den mest optimale måde, så spillerne får mest ud af fodboldtræningen.

Men hvordan styrketræner de professionelle? Hvilke øvelser laver de? Løfter de tungt og få gentagelser, eller let og mange gentagelser? Disse spørgsmål forsøger vi at besvare i det følgende.

Inden vi går i detaljer med de forskellige øvelser, skal vigtigheden af korrekt udførelse understreges. Benytter du ikke den rette teknik, når du udfører øvelserne, kan du risikere at få skader, som i høj grad skal undgås. Derfor bør du altid kende den rigtige teknik og altid sørge at du har det rette træningsudstyr.

Træn din eksplosivitet

Som fodboldspiller er det vigtigt, at du har en god springstyrke, den rette balance og evnen til hurtigt at kunne accelerere. Uanset hvilken position du spiller, er det en fordel, hvis du hurtigt kan rykke væk fra din modspiller eller hurtigt reagere, hvis modstanderen forsøger at løbe væk fra dig.

Øvelser som er gode til at træne din eksplosivitet er bl.a. squat og dødløft. Generelt fungerer eksplosiv styrketræning bedst, hvis dette gøres med vægtstang. Har du ikke mulighed for at træne med vægtstang, er spring og sprints også gode øvelser, som træner din eksplosivitet.

Balancetræning

At have den rette balance har mange fordele, når du spiller fodbold. Først og fremmest kan det være med til at forbedre din præstation, men kan også hjælpe til, at der er større chance for, at du undgår skader.

For at træne din balance bedst muligt bør du fokusere på øvelser, som kan skabe en ubalance for dig, når du træner. Dette kan eksempelvis gøres ved, at du kun træner den ene arm eller det ene ben ad gangen. Lunges er derfor en super god øvelse, da du her kun ligger pres på det ene ben, hver gang du tager et skridt.

Du kan supplere lunges med at have nogle vægte i hånden for at lægge ekstra pres på. Her kan du uden problemer have vægte i begge hænder, da øvelsen foregår ved, at du skiftevis tager skridt med højre og venstre ben.

Igen skal det understreges, at du bør benytte den rette teknik. Du må ikke bruge en forkert teknik for eksempelvis at kunne tage flere gentagelser eller have mere vægt på, da du blot risikerer at blive skadet.