Tre gode råd til træning i hjemmet

Vi kender det alle: man vil rigtig gerne være i god form og holde sig sund, men det kan være svært at finde tid og overskud til træningen, hvis man har en travl hverdag. Det kan nemt virke uoverskueligt at sætte tid af til træning i for eksempel et fitnesscenter, for ikke at nævne de penge man bruger på et abonnement, som muligvis går til spilde, hvis man ikke er god til at komme afsted. Her får du tre gode råd til at lave en god træning derhjemme.

Vær kreativ

Der er mange måder at træne på derhjemme, som ikke kræver at du skal transportere dig langt væk eller bruge penge. Løbeturen kan altid klares i området omkring huset, og derudover kommer du langt med en god måtte og måske nogle håndvægte. Du kan finde forskellige styrketræningsøvelser på nettet, som du selv kan sammensætte til et fornuftigt program.

Hvis du gerne vil tage træningen et skridt videre kan du også investere i ribbe til træning. De giver dig mulighed for en god alsidig træning af core og overkrop, hvilket er noget, man ofte har svært ved at træne hjemme på stuegulvet. Det er forholdsvist simpelt at træne ben uden udstyr, hvor det nemt bliver mere kompliceret at træne overkroppen, og derfor er en ribbe fornuftigt udstyr.

Lav en overskuelig plan

Somme tider kan det gøre træningen lettere, hvis man laver en god og overskuelig plan over, hvad man skal træne i ugens forskellige dage. For eksempel kan du styrketræne to gange om ugen med løb til opvarmning eller måske sætte tid af til en gang morgenyoga en dag eller to i ugen. Det handler om, hvilken træning du har lyst til at lave, samt at du får fordelt træningen, så du har hviledage, men også sådan at du ikke løber to dage i streg for eksempel, men fordeler turene mellem ugens dage.

Sæt realistiske mål

Noget af det vigtigste man skal gøre, når man planlægger sin hjemmetræning, er at sætte realistiske mål. Hvis du reelt kun har tid til at træne to gange i ugen, så skal du ikke lægge programmet efter at du kan træne fire gange i ugen, selvom det måske er drømmen. Det er bedre at lave en god og alsidig træning to gange i ugen, frem for at stresse over at træne mere end man har tid til og samtidig være sur på sig selv over, at man ikke gør det oftere.