Går du i nytårsforsættanker? 

Det nye år er lige om hjørnet. Og sammen med det venter de gode intentioner. Tankerne om et nyt liv eller en ny begyndelse. Har du allerede et nytårsforsæt i tankerne? Og vil du gerne lykkedes med det? Så læs med i vores guide, der hjælper dig med at komme et skridt nærmere på personlig succes.

Træt af de overflødige kilo?

Det er formentlig det nytårsforsæt, som flest mennesker melder sig ind under. Tanken om at tabe et par kilo forstærkes ofte af drikke- og fødevareindtaget i ugerne op til, hvor de fleste giver den gas med slik, steg og godter i julens tegn.

Hvis du vil lykkes med dit vægttab, er der to veje at gå: quickfix eller livsstilsændring. Du kan sagtens smide et par hurtige kilo efter nytåret, hvis du går lidt asketisk til værks. Men du skal dog være opmærksom på, at de har en tendens til at komme krybende på igen, så snart man vender tilbage til de gamle rutiner igen.

Men skal du af med flere kilo – som du ønsker forbliver væk – bør du gentænke hele din livsstil. Og her nytter det ikke noget at indtage en ’alt eller intet’-mentalitet. For ingen mennesker kan gøre alt rigtigt hele tiden. Så lær at sige pyt, når du træder ved siden af og kom så op på hesten igen med det samme.

Vil du lægge cigaretterne på hylden?

Hvis det er på tide at lægge cigaretterne på hylden, så står du over for en sej kamp. For det er hårdt at gøre op med års indgroede vaner. Du kan vælge at slå over i e-cigarretter eller du kan vælge at kvitte smøgerne helt.

Når det begynder at gå op ad bakke, og trangen til en cigaret melder sig, så husk dig selv på, hvorfor du lagde cigaretterne på hylden til at begynde med. Lad dette være en reminder for dig i hele forløbet, der kan holde dig på rette kurs.

Skab mere tid til dig selv i hverdagen

Mange af os oplever, hvordan vi løber tør for tid i hverdagen. At vi ikke har tid til os selv eller til at koble fra. Und dig selv disse oaser, hvor tiden ene og alene er afsat til dig.

Du tænker måske, at det er en umulig opgave. At du umuligt kan frigøre tid i dit skema? Vil du modbevises? Tjek din iPhone og undersøg din daglige skærmtid. Du vil formentlig blive overrasket over, hvor meget tid du bruger på din mobil i løbet af en dag. Tid, du kunne have brugt anderledes. Så drop mobilen, og brug tiden på mig-tid i stedet.

Måske er mobilen mig-tid for dig. Men så skal du bare være bevidst om, at du så samtidig vælger noget andet fra. Men det er helt op til dig, hvad der gør dig glad og giver din dag indhold.