Sådan får du mere ro og frihed i din hverdag

Hverdagen er fyldt med stress for tusindvis af danskere, og længevarende stress kan på sigt sætte sig i sindet og i kroppen. Når man først er ramt, kan det være svært at komme af med igen, og derfor kan det være en god idé at forebygge alt det, man kan. Læs med her hvis du ønsker at blive klogere på, hvordan du får mere ro og frihed ind i din hverdag.

Lad vær med at sige til dig selv at du er stresset

Når man hører noget mange gange, vil man til sidst tro på, at det er sandheden. I nogle tilfælde kan man komme til at sige, at situationen er stressende, eller at man ikke kan magte noget, og det kan medvirke til, at ens krop og sind begynder at arbejde på højtryk. Befinder du dig i en situation, hvor du egentligt kan holde tungen i munden – så stop med at fortælle dig selv, at det er stressende.

Forsøg at slippe bekymringerne

I nogle tilfælde kan det være bekymringer, der giver stress, og der er mange danskere, der vil kunne nikke genkendende til, at bekymringer kan være svære at fjerne, når de først er opstået. En stor procentdel af det man bekymrer sig over sker ikke, og det kan være væsentligt at huske på. Står du i et problem og mangler hjælp, kan det være, at du skal have fat i en advokat for at mindske dine tanker.

Giv dig selv de pauser du har brug for

Længerevarende stress kan afhjælpes, hvis man føler, at man får tid og pauser i løbet af dagen, hvor man har muligheden for at trække vejret helt ned i maven. Føler du, at du befinder dig i en situation, du ikke kan håndtere – så giv dig selv lov til at holde en pause. Det kan være, at du har brug for en pause på 2 minutter eller måske har du brug for 10. Tag dig den tid du har brug for – på sigt vil du blive bedre til at mærke efter.

Find en motionstype som gør dig glad

Mange sundhedseksperter og sundhedspersonale mener, at manglen på motion kan påvirke og nedsætte ens livsglæde og overskud markant. Motion kan nemlig medvirke til at nedsætte stress og bekymringer, hvorfor du bør finde en motionstype, som gør dig glad, og som du gerne vil prioritere i en travl hverdag. Hurtigt vil du mærke et overskud og en glæde, som medvirker til at nedsætte stressen i din hverdag.

Gå 10 minutter tidligere i seng eller stå 10 minutter tidligere op

Stress opstår ofte, hvis man føler, at man har for mange ting om ørene, er i tidsmangel eller skal være på flere steder på samme tid. Dette kan du også forebygge ved at gå 10 minutter tidligere i seng om aftenen eller ved at stå 10 minutter tidligere op. På den måde kan du nyde stilheden og du har mere tid til din morgenkaffe og din morgenmad.