Prøv mindfulness og ’tjek ind’ hos dig selv

Du er garanteret god til at sørge for andre. Og sørge for, at andre har det godt. Du kan se, hvis din familie, dine veninder eller dine kollegaer er kede af det. Og du forsøger at gøre dem glade igen. Men husker du dig selv? I en stresset hverdag er det nemmere at nedprioritere sig selv.

Kender du til fænomenet mindfulness? Hvis ikke, så læs med her. Mindfulness er et oplagt værktøj, som du kan bruge alle steder. Og næsten hvor som helst. Det hjælper dig til at holde fokus. Og til at øge din opmærksomhed på nuet. Dermed mindsker du stress og bekymringer for, hvad der sker i fremtiden. Og hvad du skal nå inden aftensmaden. Mindfulness er for alle og det tager ikke lang tid.

Styrk din opmærksomhed og tankespin

Ifølge Videnskab.dk, som har skrevet en artikel baseret på en undersøgelse fra forskning i neurovidenskab, har mindfulness flere fordele. Den største styrke, mindfulness kan give dig, er din evne til at håndtere stress. Du bliver langt mere tolerant. Og det vil hjælpe dig til at blive langt mere rolig og mindre reaktiv. Selvfølgelig vil du aldrig helt kunne undgå stress, men du vil kunne lære, hvordan du håndterer det.

Mindfulness går ud på, at du skal være der, hvor du er lige nu. Det lyder måske basalt, men det kan være svært at være nærværende. Specielt, hvis man er stresset og har tankemylder. Mange bekymrer sig over fortiden eller fremtiden. Og ofte kan man ikke gøre noget ved det. Mindfulness hjælper med at holde fokus på det, der er vigtigt. Når du laver en mindfulnessmeditation vil du blive bekendt med, hvad der er vigtigt.

Du kan lave mindfulness hjemme i stuen, i sengen, eller hvis du er ude. Der er ingen, der kan se, hvis du i bussen træner din hjerne. I starten kan det være svært at holde koncentrationen, men det er netop det, du skal træne. Og husk, at du ikke kan gøre noget forkert. Med tiden finder du ud af, hvad der virker for dig.

Mindfulness er godt for din generelle sundhed

Ønsker du at forsøge dig med mindfulness, kan du finde alverdens videoer på internettet. Du kan med fordel vælge psykologer eller andre eksperter på området. Selvom det i starten kan virke en smule fjollet, så vær tålmodig. Og være åben. Pludselig vil du kunne mærke, at det giver resultater.

Når du øger dit fokus på dig selv og på din krop, vil du komme i bedre balance. Sørg desuden for at spise en sund og varieret kost, således at kroppen har noget at tage af. Og især så hjernen får noget nærende at arbejde med. Hvis din arbejdsplads ikke allerede er en del af en frugtordning, så fremlæg det for din chef. Et stykke frugt eller to i løbet af arbejdsdagen vil gøre godt.

Faktisk er mindfulness en slags mental fitness. Flere undersøgelser har vist, at mindfulness påvirker det fysiske helbred. Længerevarende højt inflammationsniveau i kroppen er ofte forbundet med forskellige fysiske sygdomme. Disse bliver reduceret med jævnlig brug af mindfulness. Desuden bliver du bedre til at anerkende, hvad det er, du vil med dit liv. Så giv det en chance.